W szkole mamy do czynienia z ogromną liczbą różnych dzieci. Każde z nich ma inny charakter, inny temperament, inne problemy rodzinne. To oznacza, że czasami w tym miejscu może powstawać prawdziwa mieszanka wybuchowa. Dlatego też, tak ważne jest to, aby w każdej szkole był psycholog. Co więcej, powinien on być dostępny dla dzieci, a to co zostanie mu powierzone, powinno zostać tylko do jego wiadomości.

Jak się okazuje, w wielu szkołach jest psycholog szkolny i chociaż jego rola nie jest może doceniana tak jak być powinna, to jednak niejednokrotnie ma on wiele do zrobienia.

Pomaga uczniom z problemami

Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że taki psycholog szkolny, szczególną opieką otacza uczniów, o których wiadomo, że mają różne problemy. Jeśli ktoś jest chory, zdiagnozowano u niego Aspergera czy ADHD, może się okazać, że będzie potrzebował spotkań z psychologiem, aby potrafił się otworzyć na innych i zaangażować w to, co dzieje się w życiu klasy. Ale jeśli ktoś jest szczególnie agresywny, nie radzi sobie z nauką, to również psycholog może wyciągnąć do niego pomocną dłoń i zaproponować odpowiednie spotkania. Oczywiście czasami jest tak, że to nauczyciel określa, że dany uczeń ma się spotkać z psychologiem.

Czasami taką decyzję podejmuje psycholog, na podstawie dokumentów, które się u niego pojawiły. Ale jeżeli któryś z uczniów czuje, że sobie nie radzi, że nie może się porozumieć z kolegami, albo problemy rodzinne zdecydowanie go przerastają, to wówczas również może udać się do psychologa. Porozmawiać, oczyścić umysł, zastanowić się nad rozwiązaniami, które może wdrożyć. Co ważne, taka pomoc psychologiczna w szkole jest darmowa, a tematy jakie zostaną tam poruszone muszą zostać za zamkniętymi drzwiami, więc naprawdę nie ma się czego obawiać.

Całościowe działanie

Jeżeli nauczyciel, albo sam psycholog zauważą, że zachowanie jakiegoś ucznia się zmieniło, albo po prostu, że potrzebuje on wsparcia w poradzeniu sobie z emocjami, to z pewnością zostanie mu zaproponowana odpowiednia pomoc.

Ale prawda jest taka, że nie przyniesie ona spodziewanych rezultatów, jeśli nie będzie tutaj wspólnego działania. Z jednej strony chodzi tutaj o pracę szkolnego psychologa, z drugiej nauczyciela, z trzeciej o samego ucznia, który w ogóle musi chcieć z tej pomocy skorzystać, a czwartych filarem tych działań musi być rodzic czy prawny opiekun danego ucznia. Jeśli wszystkie strony zaangażują się w pomoc, jeśli rady psychologa będą brane pod uwagę i powprowadzane w życie, to może się okazać, że ta pomoc będzie nie tylko skuteczna, ale również stosunkowo szybka. Dlatego też warto mówić o pracy psychologa szkolnego, przekonywać dzieci, że nie ma nic złego w tym, że się do niego udadzą, jeśli będą czuły, że niektóre emocje ich przerastają. Warto zobaczyć jak wiele może zdziałać psycholog szkolny.

On jest po to, aby pomagać uczniom, nie tylko wtedy, kiedy ich zachowanie jest naganne i trzeba im pomóc w poradzeniu sobie z problemami. Ale również wtedy, kiedy potrzebna jest zwyczajna rozmowa, która pomoże rozjaśnić w głowie.